INFORMÀTICA EDUCATIVA
La informàtica educativa és un camp que emergeix de la interdisciplina que es dóna entre la Informàtica i l'Educació per tal de donar solució a tres problemes bàsics: Aplicar informàtica en educació, aplicar educació en informàtica i assegurar el desenvolupament del propi camp.
Per tal de donar resposta a aquestos problemes, s'han desenvolupat programes de suport informàtic, els quals els podem classificar en tres grans grups:
Eines d’usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida, presentació i gestió de dades, processadors de text, bases de dades, mapes conceptuals.
Jocs i programes d’entrenament. Tenen com objectiu principal divertir amb activitats que potencien habilitats i estratègies i, fins i tot, aprenentatge de continguts.
Interactius d’aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la creativitat. Dintre d’aquest destaquen 2 grans grups: aprenentatge de continguts, suport del procés d'I/A, aprenentatge d'idiomes, consulta; i desenvolupament de la creativitat, programes de disseny, creació de pel·lícules, animació.
També es poden distingir materials informàtics de tipus educatiu:
Programari específic i material audiovisual. Sol estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret.
Eines d’autor. Permet l’adaptació de les activitats educatives a la matèria i nivell.
Eines creatives. Orientades a la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés.
A continuació explicarem les característiques més importants d'eines d'autor (aplicacions orientades a la creació de materials educatius, que integren tots els components d’un material didàctic multimèdia sense necessitat de programar):
Permeten adaptar la informació i relacionar-la amb les seues fonts, ofereixen la possibilitat d'incloure qüestionaris i proves per a avaluar els coneixements i permeten activar diversos recursos multimèdia.
Per tal de donar resposta a aquestos problemes, s'han desenvolupat programes de suport informàtic, els quals els podem classificar en tres grans grups:
Eines d’usuari de propòsit general. Facilitar tasques de recollida, presentació i gestió de dades, processadors de text, bases de dades, mapes conceptuals.
Jocs i programes d’entrenament. Tenen com objectiu principal divertir amb activitats que potencien habilitats i estratègies i, fins i tot, aprenentatge de continguts.
Interactius d’aprenentatge i potenciadors del desenvolupament de la creativitat. Dintre d’aquest destaquen 2 grans grups: aprenentatge de continguts, suport del procés d'I/A, aprenentatge d'idiomes, consulta; i desenvolupament de la creativitat, programes de disseny, creació de pel·lícules, animació.
També es poden distingir materials informàtics de tipus educatiu:
Programari específic i material audiovisual. Sol estar centrat en una matèria i nivell educatiu concret.
Eines d’autor. Permet l’adaptació de les activitats educatives a la matèria i nivell.
Eines creatives. Orientades a la creació de productes artístics multimèdia. Permeten centrar-se en el procés.
A continuació explicarem les característiques més importants d'eines d'autor (aplicacions orientades a la creació de materials educatius, que integren tots els components d’un material didàctic multimèdia sense necessitat de programar):
Permeten adaptar la informació i relacionar-la amb les seues fonts, ofereixen la possibilitat d'incloure qüestionaris i proves per a avaluar els coneixements i permeten activar diversos recursos multimèdia.
Podem atendre a diversos criteris de selecció per escollir el millor programa informàtic. Per exemple, podem guiar-nos per la programació automàtica, la facilitat d'ús, interoperactivitat i estàndards, adaptació a diferents estils d'aprenentatge,... D'aquesta manera, hi destaquem: JClic, Hot Potatoes i Squeak.
____________________________
Per a saber-ne més sobre la informàtica educativa, proporcione dues presentacions sobre la mateixa:
Informatica en la Educacion
View more PowerPoint from Fabio García Ramírez
A més, facilite diversos articles sobre el tema tractat:
La informàtica educativa en el context actual
La informàtica educativa: una reflexió crítica
A més, facilite diversos articles sobre el tema tractat:
La informàtica educativa en el context actual
La informàtica educativa: una reflexió crítica
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada